WYMAGANIA EDUKACYJNE I KRYTERIA OCENIANIA Z PRZEDMIOTU PLASTYKA klasa 6

 

Przedmiotowy system oceniania ma na celu wspieranie rozwoju intelektualnego i osobowościowego ucznia. Wymagania edukacyjne formułowane są w oparciu o podstawę programową oraz "Program nauczania plastyki w klasach 4-6 szkoły podstawowej "Do dzieła" autorstwa J. Lukas i K. Onak (NOWA ERA).

 

1. Kryteria ocen z plastyki. Nauczyciel, dokonując oceny, zwraca uwagę przede wszystkim na:

 

·         poziom uzdolnień i predyspozycji plastycznych ucznia,

 

·         indywidualny wkład pracy potrzebny do realizacji określonych zadań plastycznych,

 

·         zaangażowanie w działania plastyczne i jego aktywny w nich udział,

 

·         poziom wiedzy i umiejętności w zakresie różnych form aktywności plastycznej i wiadomości z teorii plastyki,

 

·         podejmowanie przez ucznia dodatkowych zadań plastycznych, włączanie się w życie artystyczne szkoły i środowiska,

 

·         przygotowanie do zajęć.

 

2. Zasady oceniania uczniów. Prace plastyczne oceniane są wg ustalonych zasad podanych przed rozpoczęciem pracy. Prace ucznia oceniane są za:

 

·         zgodność z tematem,

 

·         bogactwo treści,

 

·         wartości formalne (kompozycja, kolorystyka, zastosowane materiały oraz technika),

 

·         trafność obserwacji,

 

·         pomysłowość (oryginalność),

 

·         ocenie podlegają tylko prace wykonane samodzielnie przez ucznia,

 

·         ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń wtedy, gdy nie odda pracy do oceny,

 

·         każda aktywność twórcza jest oceniana pozytywnie,

 

·         jeżeli uczeń nie skończył pracy na zajęciach to może to zrobić samodzielnie w domu i oddać pracę w terminie dwóch tygodni od zakończenia tej pracy na lekcji,

 

·         uczeń nieobecny na lekcji jest zobowiązany wykonać pracę w domu i przynieść ją do oceny w terminie dwóch tygodni,

 

·         2 razy w semestrze można być nieprzygotowanym do zajęć, zgłoszenie może dotyczyć braku zeszytu, podręcznika, zadania domowego, jeżeli z braku materiałów uczeń nie wykonuje pracy na lekcji otrzymuje ocenę niedostateczną a w domu musi wykonać pracę wykonywaną na zajęciach planowych.

 

 

 

 

1. Architektura

 

• określa specyfikę architektury jako dyscypliny plastycznej

• wyjaśnia rolę architektury

• wymienia przykłady architektury o różnym przeznaczeniu w swojej miejscowości lub w jej pobliżu

• określa, co to jest zabytek

• opisuje, czym zajmuje się konserwator zabytków

• rysuje lub maluje budowlę architektoniczną o wybranej funkcji

 

2. Grafika

 

• wyjaśnia, na czym polega specyfika grafiki jako dyscypliny plastycznej

• wyjaśnia, czym różni się grafika warsztatowa od grafiki użytkowej

• rozróżnia formy grafiki użytkowej

• określa znaczenie poznanych terminów

• wykonuje proste matryce i odbitki

• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac graficznych

• wyjaśnia funkcje rzeźby

• organizuje warsztat pracy przy tworzeniu prac rzeźbiarskich

• wykonuje figurkę lub płaskorzeźbę z wybranego materiału

 

3. Z historii sztuki

 

• wyjaśnia, co t jest epoka w sztuce

• zna ramy czasowe epoki

• wymienia cech charakterystyczne epoki

 

4. Wzornictwo przemysłowe i rzemiosło artystyczne

 

• określa specyfikę wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego

• wskazuje różnice między wzornictwem przemysłowym a rzemiosłem artystycznym

• wyjaśnia związek między estetyką a funkcjonalnością przedmiotów

• wskazuje przykłady wytworów wzornictwa przemysłowego i rzemiosła artystycznego w najbliższym otoczeniu

• projektuje (maluje lub rysuje) przedmiot codziennego użytku pełniący funkcje estetyczne i

 

5. Sztuka ludowa

 

• wyjaśnia, co jest istotą sztuki ludowej

• wymienia dyscypliny plastyczne, w których przejawia się twórczość ludowa

• wskazuje charakterystyczne cechy wytworów sztuki ludowej

• wykonuje pracę plastyczną w stylistyce typowej dla sztuki ludowej

 

6. Współczesne formy twórczości

 

• wyjaśnia, w jakich formach przejawia się sztuka współczesna

• tłumaczy, czym różnią się fotografia artystyczna i użytkowa

• określa, różnice miedzy filmem komercyjnym i artystycznym

• omawia znaczenie poznanych terminów

• wykonuje prosty fotomontaż

• opracowuje plakat z zastosowaniem techniki

 

7. Sztuka wokół nas

 

• wymienia najważniejsze zabytki regionu

• wskazuje przynajmniej jednego artystę lokalnego

• objaśnia funkcję twórczości lokalnej